2011. október 9.

Olasz Nagydíj: Bajnoki könnyek olasz földön

A Formula-1 egyik leghangulatosabb helyszíne Monza, ahol a pálya gyors vonalvezetése miatt az autók légterelői egyedi kialakításúak. Az olaszok elvakult sport szeretete teszi még egyedivé a monzai hétvégét. Az olasz aszfaltcsík a leggyorsabb a Formula-1-ben, ugyanis a körök 75%-ákban padlógázzal közlekedik a mezőny. Nem véletlen, hogy a sebességi rekordot is itt állították fel, méghozzá a csúcsot a finn Kimi Räikkönen tartja 2005-ből 370,1 km/h-val.


monza 2011 időmérő.jpgA péntek délutáni és szombat délelőtti szabadedzéseken is Sebastian Vettel végzett az élen. Ígéretes kezdésnek tűnt, habár mindenki azt gondolta, hogy a kevés leszorító erőt, ám annál nagyobb motorerőt igénylő pályán „végre” megállíthatják a címvédő gárdát. Na most, Spa előtt is ezt gondolták, aztán Vettel jött, látott, és győzött! J A napsütötte olasz pályán aztán szombaton a német világbajnok letaglózó fölénnyel nyerte meg az időmérőt. Idén tízedik alkalommal. Szép sorozat Bajnok! A mindent elsöprő előnyt az évad során magyarázták már a hajlékony első szárnyakkal, aztán a trükkös motorelektronikával, most pedig a kerékdőlés és a guminyomás került napirendre. Az eddig látottak alapján a többi élcsapatnak nem a Red Bull után kéne nyomozgatnia, hanem a saját kasztnijukat fejleszteni. Lássuk be, rájuk férne. Ugyanis a lóerők szentélyének tartott Monzában, ahol az aerodinamikai szempontból végletekig kifinomult Red Bulloknak szenvedniük kéne –csak úgy, mint Spaban- a német fél másodperccel verte meg a második helyet elcsípő Hamiltont.
Horner és Seb olaszban.jpgLényegében az energiaitalos alakulaton kívül senki nem érti, hogy csinálják ezt. Sőt néha még ők sem, még Vettelt is meglepte nagy előnye. Nem elhanyagolandó tény, hogy Sebnek óriási szerepe van az időmérős remeklésekben, hiszen Mark ugyan ezzel az autóval az ötödik helyet csípte el, igaz ő most KERS gondokkal küzdött. De jó autóval sem ütőképes, ugyanis számoljunk csak, idén 13 futamból Seb tizedszer indult az élről, a maradék Marké… A második helyről Hamilton a harmadikról  márkatársa Button várta a rajtot. Mark elé bejött Alonso a negyedik helyre, míg mögüle szintén egy Ferrari, Massa indult. Perov a 7., Schumacher a 8., Rosberg a 9. és az újonc  Senna a 10. helyet csípte el a kvalifikáción. 
Vettelfinger olasz gp.jpg
Még hogy Vettel hibázik nyomás alatt! Még hogy Vettel nem tud előzni! A hétvégén láthattuk, hogy egyik sem igaz a német versenyzőre. Lássuk miért. Na, már most a futam előtt a riválisok –kiváltképp a McLaren alakulata- önbizalommal telve, enyhe arroganciával hangoztatták, hogy ők bizony legények a gáton és a villámgyors olasz pályán letaszítják a trónról a Red Bullt és a címvédő Sebastiant. Merthogy Vettel parádés időmérője csupán az RB7 váltójának extrém végáttételének köszönhető. És mivel a német autója nem ért el akkora végsebességet az egyenesben, mint a többieké, ráadásul még azt is hamarabb, az ellenfelek sima előzésekről álmodoztak. Csakhogy megint csak van Sebastian Vettel és van mindenki más. Ugyan Alonso mesteri, ámbár meglepő rajtjával kezdődött a Ferrari udvari pályájának titulált Olasz Nagydíj, de Vettel, diadalával ért véget. Az első kanyarban Seb másodikként fordult el a spanyol mögött, a háttérben pedig a villámgyors monzai aszfalton Liuzzi tarolt, tömegbalesetet okozva, így rögtön a rajt után a pályára gurult a SC. A biztonsági autó kiállása után aztán Seb rálépett a gázra és a Grande kanyar csúszós, külső ívére került Alonso mellé. Egy pillanatra megtáncolt alatta az RB 7, de Seb szenzációs reflexéről híres. Tehát nemhogy nem csúszott ki, hanem letaglózóan merészül maga mögé utasította a spanyolt. Parádés megmozdulás volt Bajnok! Itt látszott igazán, hogy a fiatal címvédő az olasz napsütéses délutánon győzni akar, és nem érdekli sem a taktikázás, sem az óvatoskodás. Eközben sajnos Marktól búcsút vettünk, ugyanis Massa kicsit átformálta az amúgy gyönyörű RB7-es versenygépet, így Webber a gumifalban kötött ki.  Miután Vettel előnye rohamosan 3,5, majd 7 mp lett világossá vált, hogy a Red Bull „fekete lovának” tartott pálya is fekszik a címvédő alakulatnak. A veterán Schumacher a fénykorát idéző tündöklést produkált: szenzációs rajt és előzéssorozat után 25 körön keresztül Hamilton és a házilag tuningolt hatást keltő motorja hiába támadta a „nagy öreg” németet, megelőzni nem tudta, csak rengeteg időt és kört pazarolva a 27. kör tájékán. Button újabb katasztrofális rajtja után felkapaszkodós játékába kezdett és csapattársát is faképnél hagyva egyenesen a második helyig száguldott. Előtte Vettelt közel 10 mp-es előnnyel intette le a kockás zászló, Monzában immár második alkalommal. Az olaszok legnagyobb örömére legalább az egyik Ferrari felkapaszkodott a dobogóra, Alonso személyében. Hamilton a 4., míg az őt nyomás alatt tartó Schumacher 5.-ként futott be. Massa csalódást okozva csak a 6. lett, a Torro Rossos-s Algersuari előtt. A pontszerzők sorát Di Resta, Senna és Buemi zárta.
 olasz 2011.jpg
 A dobogón aztán volt egy pillanat, amikor lehetett látni Sebastianon, hogy meghatódik. Volt rá oka. J Hiszen itt nyerte meg élete első F1-es versenyét. 2008-ban. Minden idők legfiatalabbjaként. És akkor elég volt ehhez egy Torro Rosso is neki… Idén a Red Bullal ismét győzelmet aratott. És Monzában minden nagy bajnoknak illik nyernie, csak úgy, mint Spaban. Nos, Vettel duplázott, elvégre Ő egy igazi Bajnok. Olaszországi győzelmét Seb így kommentálta: „Nagyon érzelmes győzelem volt, mert rengeteget jelent számomra ez a helyszín. Itt arattam első győzelmem, és amikor átszeltem a célvonalat, előtörtek az emlékek. Az előző két évben nem igazán feküdt nekünk ez a pálya, ezért az a tény, hogy most sikerült nyernünk, fantasztikus.”
Újabb győzelmével a Red Bull ásza egy lépéssel közelebb került hatalmának megszilárdításához. Címvédése szinte biztos, ugyanis 112 pontos előnyének elvesztésére már csak matematikai esély van. A világbajnoki trófeát már a következő, Szingapúri Nagydíjon biztosíthatja magának. Igen, annyira hamar…J
Felhasznált forrás: NS.
by: Melcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése