2012. február 3.

Räikkönen teljes gőzzel készül

Rá nézel, ahogy a kanapéba süllyedve ül a TV előtt, ami Federer meccsét közvetíti, és csodálkozol, hogy miért csinálja ezt. Kimi Räikkönen még mindig vékony, és mindig homályos a megjelenése. Szőke tincsei kilógnak sapkája alól, még a szobában is így viseli. Miért csinálod ezt Kimi? Nyertél egy világbajnoki címet a Ferrarival öt éve, te vagy az utolsó Ferraris versenyző aki világbajnoki címet tudott nyerni a csapattal. Jól érezted magad a Raliban, a NASCAR-ban és a Peugeot 908-ban (amíg lehetséges volt). Nagyon jól tudod, hogy a Lotus-al az élre kerülni nem lesz könnyű, pláne 32 évesen. És aztán? A pénz? Egy rosszindulatú választ helyett inkább játszik a labdával: "Természetesen a pénz csak egy része a történetnek. De ez nem az, amire szükségem van. Az biztos, hogy ez az a munka, ahol kockáztatod a saját életedet."

Most már elmondhatod, hogy más kategóriákban is versenyeztél. De a Forma-1 mindig valami különöset jelentett számodra?
"Különöset? Nem tudom. Ez az, amit csináltam a karrierem legnagyobb részében. De ha versenyezni akarsz, akkor azt a legfelsőbb szinteken kell csinálnod. És ha választhatsz, akkor a Forma-1-et választod."

El tudnád mondani, hogy milyenek voltak a tárgyalások a Lotus-al?
"Nos a Williams-el nem működött: az ajánlatuk nem az volt, amit szerettem volna. A Lotus-al beszéltünk egy kicsit mindenről, és egész gyorsan ment. Könnyen találtunk egy alkut, ami megfelelt mindenkinek"

Most úgy tekintesz magadra, mint egy újoncra, akinek még sokat kell tanulni, vagy egy bajnokra, aki sokat taníthat?
Mosolyog. Nem veszített a lusta beszédéből, de úgy látszik több akarat kell ahhoz, hogy elmagyarázza: "Uh, majd meglátjuk hogy megy. Az igazat megvallva, eddig nem gondoltam sokat az eredményekre. Csak a legjobbat akarom kihozni magamból, aztán remélem, hogy lesz pár jó versenyem is. Tényleg nem gondolom azt, hogy valami elromlik, és azt mondjuk: b*** meg, feladom."

Két év után visszatérsz. Schumacher három év után tért vissza.
"Nem lehet összehasonlítani két versenyzőt. Nem tudom, hogy mennyire volt könnyű vagy nehéz az ő számára. Én magamra gondolok."

Újra részt veszel a futamokon, de ugyanúgy az interjúkon, sajtótájékoztatókon, találkozókon, azokon a dolgokon, amiket utálsz. Vársz valami változást?
"Ugyanazt várom, amit azelőtt. Azt mondják, hogy minden meg fog változni, de én ezt nem hiszem el. És mindig azt mondta, hogy azért vagyok itt, mert szeretek versenyezni, ez része a Forma-1-nek, de nem ez a legfontosabb dolog. Ez mindig is így volt, és lesz is."

Mikor döntöttél úgy, hogy abba hagyod a Rali-t?
"Amikor kipróbáltam a NASCAR-t és éreztem, hogy együtt, a többiekkel akarok versenyezni. És aztán abba hagytam. Ez nem azt jelenti, hogy be akarom fejezni a rallizást, továbbra is szeretném folytatni, csak nem tudom. Meglátjuk, hogy mi lesz a jövőben."

Gondolod, hogy idővel eljutottál volna Loeb szintjére?
"Azt hiszem már senki nem tudja elérni őt... A Rali még mindig az egyik legnehezebb sport, és lenyűgöző, hogy milyen gyorsak tudnak lenni egyes emberek. De ha beültetnéd őket egy Forma-1-es autóba, ugyanaz lenne a sztori... Szükségem lett volna még két évre, tesztekre, hogy hivatalos csapatom legyen."

Követted a futamokat ez idő alatt?
"2010-ben egyáltalán nem, tavaly kezdtem el nézni néhány versenyt, mert tudtam, hogy valószínűleg visszatérek. Számomra nem tűnik úgy, hogy sok különbség lenne.Több előzés van, de csak azért, mert gyakran használják az állítható szárnyat. Ezek igazi előzések? Természetesen, nagyobb a show a gumikkal és minden egyéb más dologgal, és több a különböző sebességgel haladó autó a pályán. De ez mindig így volt a Forma-1-ben, ahhoz, hogy megelőzz valakit sokkal gyorsabbnak kell lenned."

Azért tértél vissza, hogy újra nyerj?
"Nos, a győzelem az mindig jó, és a világbajnokságban mindig ez a legfőbb cél. De ha nem történik meg, ettől még nem változik meg az életem." Íme, az öreg Kimi visszatér... "Ez nem az én megszállottságom. Azt hiszem az emberek elvárják ezt tőlem, de én meg vagyok elégedve a vezetésemmel, és ha ez nem elég, akkor nem elég. Ennyi."

Azt mondják, azért hagytad el a Forma-1-et, mert már nem voltál motivált.
"Azok, akik ezt írták, nem ismernek engem. Mindig ez megy. Mit kezdenél a motivációval, ha tudod, hogy a kocsid sz*r, és mindent megteszel, amire képes vagy, de mégsem tudsz elérni eredményeket? Ez nem mindig a te hibád. Soha nem volt problémám a motivációval, nem érdekel, amit mondanak."

Van valami, amit megbántál az utolsó évedben, a Ferrarinal? Mondtad valaha magadnak, hogy 'Ha ezt tettem volna...'?
"Nem, nem bántam meg semmit. A valaha volt legjobb vezetési stílusommal vezettem, olyan volt a kocsi, hogy nem volt elég. Ha visszatérek, semmin sem fogok változtatni. Természetesen mindenki hibázhat: és ezekből tanulunk."

Érezted valaha is azt, hogy azért akarnak elküldeni, hogy Alonsot leszerződtessék?
"Nem igazán érdekel. Nem neheztelek senkire. És ez már három évvel ezelőtt volt."

Valenciában kipróbálhattad a 2010-es autón a Pirelli gumijait. Találtál valamilyen különbséget?
"Nem mondanám. Egy idő után a hátsó gumik elkopnak, de nem találtam olyan nagy különbséget. Még ha azt is mondják nekem, hogy az idei év megint csak más lesz."

Mikor versenyeztél volt tankolás a box kiállás során. Most már nincsen...
"Oké, az elején van 150 kg benzined. De ez nem különbség, mint a nappal és az éjszaka. Mi teli tankkal próbáltuk, és a kocsi ugyanaz, csak nehezebb."

Újra hozzá kell szoktatnod magad, hogy gombok vannak a kormányon. Az R30-asok nem voltak teljesen ilyenek...
"Igen a KERS hiányzott, de használtam 2009-ben, és ez csak egy gomb. Nem volt DRS sem, a mozgatható hátsó szárny. De végül is, nem gondolom, hogy olyan félelmetes lenne. Csak még egy dolog, amit meg kell nyomnod."

Grosjean lesz a csapattársad: jobban kedvelnél egy tapasztaltabb csapattársat?
"Nem. Találkoztam vele karácsony előtt, a gyárban. Már jól ismerjük egymást, és jó srácnak tűnik."

Megváltoztattad már a fizikai felkészülésedet?
"Igen, főleg a nyaki izmok erősítésével kapcsolatban. A Raliban is vannak oldalirányú gyorsulások, és a kormányzás sokkal nehezebb. És ez sokkal fárasztóbb. Egész héten reggel 5 órakor kelsz fel, mikor a Forma-1-ben eltöltött ülés egy és fél óra."

Mit gondolsz a Peugeot 908-ról?
"Gyönyörű és szórakoztató. Nagynak tűnik, de tudod úgy vezetni, mint egy Forma-1-es autót. Vicces, annyira csendes..."

Mennyi ideig tervezel a Forma-1-ben maradni?
"Nem voltak terveim ezelőtt, és nincsenek terveim a jövőt illetően sem. 10 év? Nem, nem igazán tudom elképzelni magam a Forma-1-ben ilyen hosszú ideig."

A jelenlegi Forma-1-es versenyzők közül, van olyan aki lenyűgöz téged?
"Nem látok túl nagy különbségeket. Vettel két évvel ezelőtt is erős volt. A szabályok, és a csapatok helyzete megváltozott, de a legerősebb mindig ugyanaz."

Amikor Massával versenyeztél, néha előtted volt. Meglepődtél , hogy tavaly elég sok nehézsége volt?
"Már 2009-ben nehéz évünk volt. Nem tudom, hogy a gumik miatt e vagy valami más miatt, de ez néha megtörténik, még akkor is ha azt gondolod, ugyanolyan gyors vagy mint azelőtt. Számomra Felipe ugyanaz a versenyző, aki évekkel ezelőtt volt, csak egy valami volt, ami nem illet neki."

Legvégül pedig, unatkoztál otthon?
"Több időm volt magamra, de a Rali is sok időt elvesz. Szeretek otthon lenni a szabadidőben. De néha hiányzott az utazás, az, hogy el kell mennem valahova. Jó volt szünetet tartani, de most azt hiszem minden úgy lesz, mint azelőtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése