A napokban megjelent hír röviden annyi, hogy a jelenleg a WRC-ben versenyző, ám a pontversenyből kizárt 2007-es F1-es világbajnok, Kimi Räikkönen néhány napja megjelent a Williams csapat grove-i gyárában. Első olvasatra erre talán sokan rálegyintenek, de érdemes egy kis elemzésbe fogni, mit kereshetett Iceman Grove-ban?
A Jégember az F1-el történt szakítása óta kissé dacosan kezelte a száguldó cirkusz minden, irányába történő megnyilatkozását, és számtalanszor bizonygatta, hogy mennyire jól érzi magát a raliban. Egy igazi pilóta sikerorientált, és ezek a sikerek nem jellemzik ralis pályafutását. Idei kizárását annak köszönheti, hogy nem utazott el saját csapatával az ausztrál versenyre, és a szabályok szerint egy évben két Európán kívüli versenyen is részt kell venni, így bár részt vehet az elkövetkező futamokon, pont már nem kerül a neve mellé.
Kimi idén kipróbálta magát a NASCAR-ban is, és onnan is pozitív üzenetekkel bombázta rajongóit, ám a siker közelében sem volt. Az ilyen eredménytelenség kizárt dolog, hogy kielégítené egy jobb időket megélt, rendkívül tehetséges és nem mellesleg F1-es világbajnok sikeréhségét. Kimi nem éppen tartalmas nyilatkozataiba sokan próbálnak belekapaszkodni, sőt vannak akik szeretnék, hogy ne térjen vissza az F1-be, ám Raikkönnen azt, hogy bizonyosan soha többé nem tér vissza a száguldó cirkuszba, még egyetlen egyszer sem nyilatkozta. Ha hasonlót mondott is, mindig hagyott magának egy kiskaput.
Az elmúlt évben a Renault-val hozták hírbe, sőt bizonyos médiumok már konkrét megegyezésről is hírt adtak, ám a finn egyszerre csak tiszta vizet öntött a pohárba, és elmondta, szó sincs semmiféle megállapodásról, sőt kikérte magának, a Renault vezetőinek erre utaló nyilatkozatát. A kiváló pilóta a Ferraritól való távozás után többször is hangsúlyozta, csak olyan csapattal szerződik, amelyik nyerő autót tud a számára biztosítani.
A finn világbajnok második éve nincs a szériába, és ez minden bizonnyal hátrányt jelenthet számára egy esetleges visszatérés esetén, sőt minél tovább marad távol az F1-től, annál nagyobb lehet a lemaradása, és ennek következtében az érdeklődés is megfakulhat személye iránt. Tudja ezt nagyon jól, és menedzsere még inkább. Az a színvonal, ahogy jelenleg Kimi Räikkönen él, igen költséges, így ha elapadnak az extra bevételi források, idővel komolyan el kell gondolkodnia a változtatáson, vagy megfelelő új forrás után kell néznie. Sokan most legyinthetnek, hogy már eddig is rengeteget keresett, ami igaz is, ám nincs az a pénz, ami el ne fogyna, ha nincs megfelelő utánpótlás. Ráadásul a Red Bull idén már nem finanszírozza autótörős hobbiját, egy saját csapat fenntartása pedig (az eddigi eredményeit, és kizárását figyelembe véve) nem hogy hozná, mint inkább viszi a pénzt.
Kimivel kapcsolatban tehát a nagy kérdés az – annak ellenére, hogy a grove-i látogatásból nem szabad messzemenő következtetéseket levonni –, hogy vajon vissza tér-e a száguldó cirkuszba 2012-től? Egyes rajongók biztosan egyértelműen azt mondják, hogy nem, de mindent mérlegre téve a dolognak most aktualitása, és realitása is van.
Miféle magánjellegű dolga lenne Kimi Räikkönennek Grove-ban? Vagy a Williamsnek milyen F1-en kívüli dolga lehet a finnel (és nem mellesleg Adrian Sutillal) egy olyan időszakban, amikor aktualizálódik a jövő évi pilótapáros mihamarabbi megnevezése?És pont akkor, amikor a híradások arról szólnak, hogy a brazil veterán, Rubens Barrichello jövő évi pilótaülése meglehetősen bizonytalanná vált.
A top csapatoknál a jövő év végéig nincs üres hely, ám utána igen valószínű, hogy a Ferrarinál és a Red Bullnál is lesz üresedés. Mindkét alakulat rendelkezik saját pilóta utánpótlás nevelési programmal, ám ez nem jelenti azt, hogy az onnan kikerülő pilótákat egyből bedobnák a mélyvízbe, mert ez igen komoly kockázat lenne a konstruktőri világbajnoki címért folytatott küzdelemben. Ám az is bizonyos, hogy a Ferrari és a Red Bull nem keresi az éveket az F1-en kívül töltött világbajnok pilóták kegyeit sem. (A Ferrari kegyeit valószínűleg Kimi sem keresi) Ez érthető is, hiszen a szezon előtti tesztek nem elegendőek a felzárkózásra, mellesleg Kubica kapcsán a Renault-nak most pontosan ez lehet az egyik legfőbb dilemmája.
Röviden tehát, ha a 2007-es világbajnok tervezi, hogy valaha még visszatér a száguldó cirkuszba, akkor erre most kedvező alkalom kínálkozhat. Jelenleg ugyan a Williams nem tartozik az élcsapatok közé, ám ott egy év alatt szintre tudná magát hozni. Az sem mellékes szempont, hogy a grove-i alakulat komoly lépéseket tett a javulás érdekében, aminek eredményei ma még nem jósolhatóak meg előre. Az azonban mindenképpen bíztató, hogy jövőre újra Williams Renault-ként áll rajthoz az istálló, és Räikkönen szempontjából az sem lényegtelen, hogy az alakulat Sam Michael technikai igazgató helyére leszerződtette a McLarennél kémbotrányba keveredett, ám remek szakembert, Mike Coughlant, akivel évekig dolgoztak együtt a wokingi alakulatnál.
A dolognak természetesen komoly pénzügyi vonatkozásai is vannak, ami túl azon a közhelyen, hogy a Formula-1-et a pénz mozgatja, a Williamsnél most még hatványozottabb jelentőséggel bír.
Pastor Maldonadónak nincs mitől tartania, hiszen támogatói között tudhatja Venezuela legnagyobb állami olajipari vállalatát, a PDVSA-t (Petróleos de Venezuela S.A.) ezáltal végeredményben az ország autokratikus elnökének, Hugo Chavesnek a támogatását is élvezi, ami igen szilárd pénzügyi alapot biztosít a Williams, és ezáltal a 26 éves pilóta számára is.
Kimi esetleges vetélytársa, Adrian Sutil szintén tudhat maga mögött támogatót - ami jól jöhetne Sutil számára érvként - , mégpedig a Medion Computers céget. Sutil pénzügyi háttere azonban jóval gyengébb lábakon áll mint Maldonadóé, miután a Mediont felvásárolta a kínai Lenovo vállalat, és a szerkezetváltás óta folyamatosan csökken a támogatás mértéke, különösen azért, mert az Acer is belefolyik a nagy horderejű integrációba, és az Acer-ről köztudott, hogy a Ferrari elkötelezett partnere.
Egy motivált Kimi Räikkönen annak ellenére is komoly fegyver lehetne a Williams számára, hogy a finn pilóta jelenleg nem tud maga mögött pénzügyi támogatót, ám személye továbbra is vonzó lehet (már csak hatalmas rajongótábora miatt is) olyan potenciális szponzorok számára, akik jelenleg csak fontolgatják az F1-hez történő csatlakozást. Amikor Räikkönent a Renault-val hozták hírbe, felmerül támogatóként a Master Card neve, mely pénzügyi világcég igen nyomós érv lehetne bármely pilóta mögött.
Igen sok érv szól tehát amellett, hogy Kimi Räikkönen visszatérjen az F1-be, ráadásul jelenleg erre esély is kínálkozik. Nagy kérdés azonban, hogy a nagyszerű pilóta számára véget ért-e az elmúlt két évben a száguldó cirkusz irányába tanúsított dackorszak, ami nyilvánvalóan a Ferraritól történt menesztése, majd az iránta érdeklődő csapatokkal való pénzügyi megegyezés hiányának is köszönhető. Sok jel mutat arra, hogy nem is olyan valószínűtlen a visszatérése, hiszen egyértelműen soha sem zárta ki a dolgot.
Abban is biztosak lehetünk, hogy menedzsere (aki elsősorban nem érzelmi, hanem pénzügyi alapon értékeli a helyzetet) mindent megtesz azért, hogy Kimi ismét stabil pénzügyi forrásokhoz jusson, és ennek legbiztosabb lehetősége az F1. A Williamsről köztudott, hogy nem fizeti agyon pilótáit, ám ha a finn visszatér, nyilvánvalóan nem egy éves perspektívában gondolkodik, így a grove-i alakulat egy ugródeszka lehet a számára, hogy a későbbiekben egy top csapatnál köthessen ki. A helyzet tehát elég nyilvánvaló, hogy a végkimenetele hogyan alakul, az csak Kimi Räikkönen józan ítélőképességén, ambícióin, és kompromisszumokra való hajlandóságán múlik.
Joe Saward ismert F1-es szakíró a helyzetről így írt: "Nem hihető, hogy ez a látogatás a Williamsnél, csupán privát jellegű volt. A Williams keresi a jövő évi pilótáját, és ez éppen ez az időpont a legmegfelelőbb az ilyen megbeszélésekre. Az a tény is ezt erősíti, hogy nem Räikkönen volt az egyetlen szokatlan arc Grove-ban. A másik ember, Adrian Sutil volt, a Force India pilótája."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése