2011. szeptember 4.

Monacói Nagydíj: Új herceg Vettel személyében

A pilóták nagy részének egyik kedvence a  Monte Carlo-i  utcai pálya. A hercegségben minden évben őrült futamot láthatunk, még úgy is, hogy előzni szinte lehetetlen. A pálya adottságai miatt itt nyerni óriási dicsőség. Nem véletlen, hogy az itteni nyertesek a király kategória legjobbjai.  Szó szerint sokkolta a pilótákat és a nézőket ez a hétvége. Kezdve a keddi tűzesettől, az újra aszfaltozott résszel, Rosberg szombat délelőtti csúnya balesetén át, Perez legnagyobb bukásán át, Hamilton rasszizmussal való vádaskodásáig. Hosszú percekig feszülten figyelt a világ, ahogy a Sauber pilótáját kiszabadítják szétroncsolódott autójából. Mit kiderült a fiatal pilóta már jól van, viszonylag könnyebb sérülésekkel megúszta az esetet, bár könnyen lehetett volna akár tragédia is. Ha visszatekintünk az elmúlt évek hercegség beli versenyekre, több „éppen hogy csak megúszta” balesetet láthatunk. Ezek után adja magát a kérdés: fenn marad –e a monacói verseny? És kell e, hogy fennmaradjon?

Az időmérő első két etapja szokás szerint zajlott, az élcsapatok gond nélkül jutottak a Q3-ba.  Ott aztán Vettel oktatta a mezőnyt az 1:13-556-os idejével, amit Gyula így kommentált: hát ez nem igaz! Hogy csinálta? Levágta a kanyart, vagy kihagyott egy sikánt? A többiek nem igazán tudták megközelíteni ezt az időt. És itt jött a baj. Perez hatalmas balesete. Az itt bekövetkező szünetben a pilótáknak nagyon kellett figyelniük, hogy ne essenek ki a koncentrációból. Perez kimentése után folytatódott az időmérő, bár sejteni lehetett, hogy fölöslegesen. Ezt Lewis be is bizonyította, hiszen a 10. helyet csípte csak el. A kritikusok szerint, ha nincs a baleset, Hamilton az első 3-ban végez. Szerintem is. De a pole-t nem szerezte volna meg, ugyanis hiába ment jobb időt Sebnél az első két etapban, tudjuk jól, hogy a címvédő a Q1 – Q2-ben „csak” körözget, és a Q3-ban villantja meg az RB7 és saját maga legjobb formáját.
Azt mondják Monacóban pole-ból rajtolni fél győzelem. Hát Sebastian Vettel esetében nehezen jött össze a másik fél. Ugyanis Seb látszólag jó párszor elvesztette a futamot. A bajok ott kezdődtek, amikor a 17. körben a szokásos precíz, gyors és zökkenőmentes kerékcsere helyett egy elrontott csapatmunkát láthattunk. Seb mit gondolhatott az autóban ülve…  És így lett a viszonylagos „könnyűnek” tűnő futamból valóságos kínszenvedés. Ráadásul rossz keverékű gumikat hoztak a kapkodó szerelők, bár ez köszönhető volt a kommunikációs problémának is. A boxban elvesztegetett idő és Jenson szuper lágy gumiai miatt úgy tűnt ennek a futamgyőzelemnek lőttek. De Fortuna egy kaján vigyor kíséretében kezébe vette a versenyt.
Mindeközben Hamilton az agyát elöntő vörös köd miatt (is) őrült száguldásba kezdett. Szó szerint mindenkin átgázolt, nem figyelve saját és mások épségére.  Aztán Massa balesete után behajtott a biztonsági autó, pont Jenson kerékcseréje után. Nyugodtan várta, hogy a versenyt vezető Seb behajtson egy friss szettért.  De a címvédő nem jött. Eltelt 5, 10 majd 15 kör, és ekkor jött a felismerés: a Red Bull és Sebastian Vettel nem cserél többet kereket! Egy szett lágy gumival szeretnének menni 61 kört… Lehetetlen vállalkozás. A legtöbb 22 kör volt, amit Seb megtett lágyon. Button hamar utolérte Vettelt, de Monacó szépsége az, hogy egy dolog utolérni valakit és egy másik meg is előzni őt. A McLaren ezért harmadszor is kihajtott friss gumikért, hátha az új lágyon megelőzhető lesz a kopott gumikon szenvedő Alonso és Sebastian. Az elv tökéletes. De az elvet gyakorlatra váltani nem könnyű. Főleg nem Monacóban. Ugyanis emlékszünk még a vigyorgó Fortunára? Na, ő ismét áthúzott mindent.
Az utolsó 12 körben azon imádkoztunk, hogy Seb gumiai kitartsanak, aztán 7 körrel a vége előtt Algersuari és Petrov balesete miatt a biztonsági autó beküldése után piros zászlóval megszakította a futamot. A rajtrácson aztán kereket cseréltek, a szabályok értelmében ugyanis hozzányúlhatnak az autóhoz. És ezt mindenki ki is használta. Így viszont Seb gond nélkül vissza tudta verni a támadásokat, a restartnál nem volt probléma. Így Monaco új herceget avatott. Másodikként Alonso, harmadik helyen pedig Button futott be. Nyomukban a versenyt végig akciózó Webberrel. Hamilton hatodik lett, de büntetést kapott, mivel azonban akkora volt a hetedik helyen befutó Sutil lemaradása, hogy ez nem változtatott a sorrenden.
A hétvége tanulsága: egy futamot látszólag sokszor el lehet veszíteni, megnyerni egyszer is elég. Aztán az, hogy Lewis idegbeteg módjára tört-zúzott, világbajnokhoz méltatlan viselkedést mutatva.
A címvédő viszont ismét bebizonyította, hogy nem véletlenül ő a tavalyi világbajnok. Az utolsó etap béli nagy nyomás hatására sem hibázott, az igen csak leamortizált gumikkal csúszkált ugyan, de jó reflexeinek köszönhetően szépen terelgette autóját.
De visszatérve Hamiltonra, a hétvégén mutatott viselkedése alapján, inkább hasonlított egy durcás kisfiúra, mintsem egy F1-es pilótára. Ráadásul a versenytársait lehülyézte, a versenybírókat, és az FIA-t rasszizmussal vádolta. Kérdem én, hol itt az angol hidegvér?
 
By: Meli(Basi 87)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése