2012. április 1.

Ausztrál Nagydíj - Egy évad kezdete

Bajnokok klubja

A 2012. évi Fomula -1 világbajnokság minden idők egyik legerősebb mezőnyével elrajtolt Melbourneban. Mind a pilótáknak, mind a csapatoknak alaposan fel kell készülniük mentálisan és fizikailag is, ugyanis a királykategória leghosszabb évadja következik. A tesztek alapján egy kiegyenlítettebb, erős mezőnyre, no meg előzésekben gazdag futamokra számíthatunk. Ráadásul Kimi visszatérésével hat világbajnok sorakozik fel a rajtrácson, még inkább emelve a versenyek színvonalát és izgalmi faktorát. De, hogy a legértékesebb trófeát, tehát a világbajnoki címet idén ki viheti haza, egyelőre megjósolhatatlan… Minden esetre üdv a bajnokok klubjában…
A pénteki szabadedzések az esős időjárás miatt ismételten nem reális képet mutatott, az első edzésen a McLaren párosa végzett elől, míg a másodikon a Mercedest terelő Schumacher. A világbajnokok közül Sebastian és Kimi különböző problémákkal küzdve körözött a pályán. A csapatokra amúgy jellemző volt, hogy némi nemű gondokkal szembesültek az Albert parki pályán. Szombaton aztán az időmérő előtti szabadedzésen ismét egy McLaren bizonyult a leggyorsabbnak, a Lotus francia versenyzője, Grosjean előtt. Csapattársa még mindig az E20 kormánygondjaival küzdött, melynek hibáit Malajziáig orvosolja az enstoni alakulat.
Délután aztán szép napos időben vette kezdetét az idény első kvalifikációja, melyet nem meglepő módon a szabadedzéseken is jó tempót produkáló McLaren istálló szerezte meg az első sort. A Lotus tempóját megvillantva Roamine Grosjean a harmadik helyre hozta be versenygépét. Finn csapattársa meglepetésre a Q1 végén búcsúzni kényszerült, Kimi a gyorskörén hibázott, az amúgy rendkívül csúszós pályán, s kommunikációs hiba miatt nem volt ideje felérni egy újabb gyorskörre az idő letelte előtt. 
"Ma nem ment annyira jól, mint ahogy azt terveztük. Az autóval nincs probléma, én hibáztam, és volt egy rosszul időzített kommunikációs kérdés, végül kicsúsztam az időből, és nem tudtam még egy kört futni. Ez most egy jó pozícióba került, de olykor előfordul az ilyesmi. Könnyen bent lehettünk volna a Q2-ben. Ez nem éppen a legjobb rajthely, de a versenyből megpróbáljuk a lehető legjobbat kihozni. Az autó sebessége nagyon jó, a kormány is jól működik. Nem tökéletes, és nem pontosan azt csinálja, amit szeretnék, de ez nem befolyásol a vezetésben. Biztos vagyok abban, hogy holnap képes leszek a 18. helynél előrébb végezni, de majd meglátjuk mi lesz.” Perez váltócserés büntetése miatt a finn a 17. helyről rajtolhat.
A rajtrács negyedik helyén a Mercedessel versenyző Schumacher lett, a német istálló már a teszteken is meg volt elégedve az F1E03 masinával, bár Nico „csak” a 7. helyet tudta elcsípni.
Sebastian elmondta, hogy még ismerkednie kell az új RB8-al, s ez az időmérőn elért eredményeken is mutatkozott. "Nem vagyok valami boldog az utolsó kísérletemet illetően. A kör elején hibáztam, szóval előrébb kellett volna, végezzek. De azt hiszem, hogy a McLarenek ma megközelíthetetlenek voltak. Mindenesetre gratulálok nekik, tényleg nagyon gyorsak. Most majd meglátjuk, hogy mire is leszünk képesek a holnapi napon. Ami az autót illeti, azt hiszem, nem vagyunk kilométerekkel lemaradva, szóval nem történt tragédia. Természetesen örültünk volna, ha gyorsabbak vagyunk, és a pole pozícióért tudunk harcolni, de ma nem voltunk elég jók. De nincs okunk pánikba esni. A verseny majd csak holnap lesz.” Csapattársa Mark, az ötödig, míg a német címvédő a hatodik helyről várta a rajtot. A 8.-9.-10-11. helyre három közép mezőny béli csapat kvalifikálta magát, Maldonado-Williams, Hülkenberg -FI, Riciardo, Vergne -TR, mutatva azt, hogy az erőviszonyok ténylegesen közelebb kerültek egymáshoz a tavalyi évhez képest. A maranelloi alakulat ezzel szemben inkább távolodik a mezőnytől; be sem jutottak a Q3-ba, Massa csak a 16. helyet szerezte meg, míg a jobb napokat megélt spanyol Alonso a sóderágyban kötött ki, nem ép világbajnoki viselkedést
mutatva a neki segíteni akaró pályamunkással szemben.

Ausztrál Nagydíj

Időmérő edzés végeredménye



Az Ausztrál Nagydíj első 11 évében Adelaide adott helyszínt a futamoknak, 1996 óta pedig a Melbourne belvárosában fekvő Albert tó körüli pályán kerül megrendezésre a verseny. Az utcai szakaszokat is tartalmazó pálya 5,3 km hosszú, s a mezőnynek 58 kört kell majd teljesíteni. Az aszfaltcsík meglehetősen gyors, és jól kombinálja a nagy, közepes és alacsony sebességgel bevehető kanyarokat, így több ponton is lehetőség van az előzésre. Idén pedig kettő DRS zóna is lehetőséget ad a pozíció cserékre. Hivatalos besorolása alapján városi pálya, de több, épített szakaszt is tartalmaz.
A 63. Formula-1-es szezonnyitó futamán a rajtot követően alaposan átrendeződött a mezőny. Jenson rögtön megelőzte csapattársát, így a két McLaren karöltve húzott el a mezőnytől. A Lotus színeiben versenyző Grosjean pozíciókat vesztve a hatodik helyen haladt, mikor, Maldonadoval koccant, a francia pilóta jobb első felfüggesztése eltört, így már a második körben búcsúzott a versenytől. Schumacher egy helyet feljebb jött ugyan, de a 11. körben sebességváltó hiba miatt kénytelen volt feladnia futamot. Csapattársa Roseber ugyan lerajtolta a két Red Bullt, de a regnáló világbajnok nem sokat váratott magára, s visszaelőzte honfitársát. A két Ferrari és Sauber is sokat nyert a rajtnál kialakult káoszban; Alonso a Nico –Sebastian páros után eredt, míg Massa a 8. helyig kalauzolta gépét. A finnek ásza, Kimi Räikkönen a 11. helyre jött fel a startot követően, kiállása után a 8. helyig jutott a SC beküldése előtt. A két McLaren magabiztosan vezette a mezőnyt, ám Sebastian felzárkózott Hamiltonra és a boxkiállást követően a brit elé érkezett vissza. A 39. körben aztán pályára gurult a SC, ugyanis Vitalij Petrov Caterhamje a kormány szervo meghibásodása miatt a célegyenesben megállt. A biztonsági autó összerázta a mezőnyt, az újraindításkor azonban Button figyelt a mögötte loholó német ellenfelére, s magabiztos győzelmet aratott. Másodikként a címvédő Sebastiant intette a kockás zászló, míg a poleból induló Lewis a harmadik helyen futott be. A hazai pályán száguldó Mark Webber a negyedik helyet csípte el, Ferraris kollégája pedig kihajtva az olasz masina lelkét az ötödik pozícióig menetelt. A tegnapi katasztrofális időmérő után csodaszámba ment, hogy a maranelloi gárda autója egyáltalán bekerült az első hétbe. Brazil csapattársa már nem volt ennyire szerencsés; Räikkönen világbajnokhoz méltó módon hagyta állva előzéskor, majd a 46. körben a Williamst terelgető Bruno Sennával akadt össze, így Felipe versenye a garázsban ért véget.
Az utolsó körig mentek a harcok a helyezésekért, ám végül a hatodik helyen autózó, s Fernandot igencsak megizzasztó Maldonado drámai balesetére irányult a figyelem. A venezuelai pilóta falnak csapta versenyautóját, a mögötte haladó mezőnyt ez kizökkentette, és csupán a leintéskor derült ki, hogy több előzés is történt. Az utolsó kör elején még 10. helyen autózó, hátsó fék, kormány és váltó hibákkal küzdő Kimi a 7. pozícióban zárt végül.


Ausztrál Nagydíj
A verseny végeredménye


Túl az első futamon pár kérdésre választ kaptunk; a Ferrari nem blöffölt, s bár Alonso befért az ötödik helyre, az olasz gárda valóban bajban van. Ahogy számítani lehetett rá, a McLaren gyors és megbízható, Jenson pedig fejben is erős, csapattársáról ez már nem mondható el… Kimi Räikkönen pedig megmutatta, hogy akkor is számolni kell vele, ha a rajtrács hátuljáról indul. A Lotus tempója versenyképes, megbízhatóságával sincsenek különösebb gondok, az enstoni csapat jó úton jár a dobogó és a futamgyőzelem felé. Egy kissé határozottabb rajtolással Grosjean és a reflexeiből semmit sem vesztő Kimi könnyedén az élcsapatokhoz csaphatja a Lotus. A RB pedig esélyes a címvédésre, Sebastian mindent meg fog tenni harmadik vb címének érdekében.
A Mercedes, bár a tavalyinál sokkal megbízhatóbb versenygépet épített, még mindig gumiproblémákkal küzd. És akkor még az erős középmezőnyről nem is beszéltem…
Természetesen az első időmérő után rögtön ment a sárdobálás, miszerint a RB elvesztette régi dicsfényét, Seb csak a RB7-nek köszönhette vb címét, és, hogy 2007 Bajnoka nem elég gyors ehhez a sporthoz. Azért azzal legyünk már tisztában, hogy 2012-ben a mezőny erőviszonyai közt közel sincs akkora szakadék, mint tavaly, ezáltal idén nem valószínű, hogy lesz egy csapat, aki elhúz. A technikai sportok világban könnyen fordul a kocka, éppen ezért a legizgalmasabb sport a világon….


„Olyan mintha sosem lettem volna távol (az F1-től). Sikerült egy jó rajtot vennem, de aztán előttem volt egy baleset az első kanyarban, és vesztettem néhány helyet, mert majdhogynem teljesen meg kellett állnom, illetve ki kellett hajtanom a fűre, hogy el tudjam kerülni. Ezután nehéz volt újra felvenni a tempót, mert elég nagy forgalomban kellett átverekednem magam. Ha mindezt figyelembe vesszük, sokkal jobb helyen is végezhettünk volna. Aztán ott volt még a biztonsági autós periódus, ami azt hiszem szintén rosszul jött. Összességében a hétvége messze nem volt a legideálisabb, de az autó jól érzi magát.”


„Megpróbáltam végig határon autózni, ami nem könnyű és le is mentem a pályáról emiatt. A McLaren nincs olyan messze tőlünk, egyre közelebb kerülünk hozzájuk, de gratulálok nekik és persze külön Jenson-nek, aki ma elérhetetlen volt. Fantasztikusan vezetett, és esélyem sem volt arra, hogy legyőzzem őt. Kevesen gondolták volna, hogy második lehetek, de végül megcsináltuk.”


Írta: Melcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése