2012. április 29.

Sepangi káosz …

Egy héttel a szezonnyitó futam után a Száguldó Cirkusz egy csodálatos trópusi országba, Malajziába utazott tovább. A sepangi versenypálya a maláj félszigeten fekszik, nem messze Kuala Lumpurtól. Az aszfaltcsík kialakítása és a térségre vonatkozó magas páratartalom, és monszunszerű esőzések komoly igénybevételt jelentenek a pilótáknak és a technikának egyaránt. A Sepang International Circuit (SIC) hivatalos besorolása motorsport-versenypálya, 5543m hosszú és maga a futam56 körös.

Ha Sepang, akkor az F1 rajongói Kimi Räikkönen nevét említik. Mára már legendává nőtte ki magát a finn klasszis magánakciója, amikor 2009-ben a megszakított Maláj Nagydíjon rövidnadrágban, lazán, jégkrémet evett, míg a mezőny többsége a rajtrácson várakozott az esetleges újraindításra. Kimi mást nem is nagyon tehetett, ugyanis elromlott az autójában a KERS, nem lett volna értelme nekivágni a versenynek, amely végül el sem rajtolt. Nos, idén a Lotus F1 Team is erre alapozva jégkrémet osztogatott a média munkatársainak. A finn világbajnok remek humorral rendelkezik, s kellő öniróniával is, erre utal a rövid levél a finomság mellé: "Jó étvágyat a jégkrémhez, remélem, felfrissíti önt, hogy aztán még jobban élvezhesse a Maláj Nagydíjat! Kimi Räikkönen" 2011-ben Sebastian Vettel aratott magabiztosnak mondható győzelmet, idén tehát jó futamra volt kilátás…
A pilóták érkezésekor esős idő fogadta a mezőnyt, a pénteki szabadedzésekre végül elúsztak a felhők a sepangi pálya felől. Pénteken a McLaren 2008-as világbajnoka, Lewis Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak, Scumacher előtt, Button harmadik helye pedig mutatta, a Mercedes motor hajtotta két istálló tempóját tekintve igen csak pole esélyes… A regnáló világbajnok, Sebastian a 10. helyen állomásozott, némi gumiproblémával;elmondása szerint nem érezte igazán a Pirelli abroncsait.
Finn kollégája is problémákkal küzdött, az E20-as elnevezésű versenygép kormányzása még mindig nem volt tökéletes, s KERS gondok is felmerültek az edzés folyamán. Ráadásul, még az idénynyitó futamon megsérült a váltó, melyet nem lehetett javítani, cserélni kellett az alkatrészt. Ez viszont 5 rajthelyes visszasorolást jelentett a Jégembernek, a szabályok értelmében ugyanis egy váltónak 4 versenyhétvégét kell kibírnia. És hogy teljes legyen az enstoni alakulat balszerencséje, szombat reggelre leégett a Lotus motorhomejának étkeztető és konyhai része, szerencsére személyi és technikai sérülés nem keletkezett. Az utolsó szabadedzésen aztán ismét Mercedes motor által hajtott versenygép mutatkozott a leggyorsabbnak a Red Bull – Vettel, Webber - és a Lotus –Räikkönen - Grosjean - párosa előtt.
A kvalifikáción végül, a szabadedzések tükrében nem meglepő módon McLaren első sor született Hamilton, Button sorrendben. A harmadik legjobb időt autózva, Scumacher mehetett még interjúzni a két brittel, mellőle a Red Bull ausztrálja, Webber várt a rajtot. Az arany-fekete gépet hajtó Kimi lett az ötödik, csapattársa a hetedik, közéjük a címvédő Sebastian hozta be autóját. A finn visszasorolása miatt némiképp átalakult a rajtrács, Seb az ötödik kockából indulhat.







A malajziai időjárás vasárnapig kegyes volt a mezőnyhöz, ám a verseny napján szó szerint leszakadt az ég alja, kaotikus versenyt előidézve…
A két ezüst McLaren megtartotta kvalifikációs sorrendjét a rajtnál is, mögöttük viszont káosz alakult ki; Romain Grosjean meglökte az előtte haladó Schumacher Mercedesét, melynek következtében mindketten megpördültek, s a mezőny végére csúsztak vissza. Vettel Webber sorrendben harmadik, negyedik helyen haladt a két RB, s a mezőny hátsó részében is ment a pozíciókért folytatott csata. Az intermadiete gumik hamar kevésnek bizonyultak a szakadó esőben, a komplett mezőny abroncsokat váltott. Perez már az első körben látogatást tett szerelőinél, s ezzel pozíciókat nyert, míg a regnáló bajnok kerékcseréjébe hiba csúszott: várnia kellett ausztrál csapattársa mögött. A Red Bull mellett a Lotus istálló is rossz irányba taktikázott, későn hívták be a finnt, míg csapattársa Grosjean a negyedik körben a kavicságyban landolva ismét kényléten volt feladni a futamot.
A hetedik körben aztán pályára gurult a SafetyCar, kettő kör elteltével, piros zászlóval megszakították a futamot. A leintéskor az első hat sorrendje a következő volt: Hamilton, Button, Pérez, Webber, Alonso Vettel. Hosszas szünet után végül újra rajtolt a mezőny, s máris káosz alakult ki; többen már az első körben kihajtottak köztes gumikért. A McLaren csapat rendkívül balszerencsés volt vasárnap: Hamilton sokat időzött a boxban, harmadikként tért csak vissza, valamint Button ráfutott az előtte kóválygó Karthikeyan autójára, így törött első szárnnyal vissza kellett hajtania szerelőhez, s a 21. helyre esett vissza. Alonso és Perez autózott az első két helyen nem kis meglepetést okozva, a negyedikként versenyző Rosberget pedig folyamatosan előzték, a német alatt ugyanis megint csak elfogytak a gumik.
A futam utolsó szakaszára előkerültek a slic gumik is, a cseréket követően bár szoros volt az első két hely sorsa, a sorrend változatlan maradt: Alonso, Perez, Hamilton trió hajtott az egyre jobb állapotban lévő aszfalton.
Sebastian Vettel versenyének Karthikeyan vetett véget, a 47. körben lekörözésnél eltalálta a Red Bull bal hátsó kerekét, a regnáló világbajnok defekt után a negyedik helyről visszaesve a 11. helyen végzett.
Az élen várt nagy csata elmaradt, bár Perez kitaposta a Sauber lelkét is, az egyik kanyarban kisodródott, s visszatérése után nem kockáztatta stabil második helyét.
A kaotikus futamot Alonso nyerte, Perez és Hamilton előtt. Az első ötbe Webber és Räikkönen került be, a finn világbajnok megfutotta a verseny leggyorsabb körét az 53. körben (1:40.722).

Kevesen gondolták volna, hogy a teszteken gyengélkedő maranelloi gárda a második futamon dobogóra áll, s rögtön a legfelső fokára. A csoda számba menő eset után azonban nem szabad elfelejteni: a mindvégig levegőben lógó eső nagyban hozzá járult Alonso győzelméhez. Maga az olasz istálló is kijelentette, ezt az eredmény nem fogják tudni tartósan hozni, és ez viszont azért annyira nem meglepő már… Főleg ha nincs Räikkönen visszasorolása, Button és Vettel elrontott versenye, és ha 2011-hez hasonlóan ismét száraz pályán rajtol a mezőny…
De ebben a sportágban az a szép, hogy nem létezik a „ha” kezdetű mondat J Minden esetre egyre jobban látszik: idén nyílt küzdelem lesz, a vb cím sorsa alighanem a végső futamokon dől el, és ami a legszebb, egy picit sem tisztult a kép az erősorrendet nézve. 2012 igazán fordulatos, mondhatni bajnoki év lesz…
Folytatás három hét múlva, Kínából…



" A versenyzésben bármi megtörténhet, mint ahogy azt a Maláj Nagydíj is megmutatta nekünk. Ha esik az eső, és meg is kell szakítani a futamot, az esélyt ad a hátrányosabb helyzetben lévő versenyautók számára is. Ha kapsz egy tökéletes időzítést, akkor szabad előtted az út, és jól látható, hogy harcolhatsz a top helyekért. Bárcsak nekünk is magadatott volna…De ezen fölösleges rágódni, hiszen az eredményen nyilván már semmit sem változtat. A csapat keményen dolgozik, és tartjuk a helyes irányt. Nyilvánvalóan van egy jó és megbízható autónk, ami mindenhol gyors volt. Az időjárás és a történések nem nekünk kedveztek, de ilyen az autóverseny. Csak azzal foglalkoztunk amivel mindig is: megpróbáltuk a legtöbbet kihozni a helyzetből.”


"A maximumon teljesítettünk, hogy elérjük a negyedik pozíciót, aztán a végén egy pontot sem tudtam szerezni, elég frusztráló ezt elveszíteni. Néhány embernek (Karthikeyan) jobban meg kéne nézni, hogy hol közlekedik. Az eset után problémáim voltak az autóval, de látni szerettem volna a kockás zászlót, annak ellenére, hogy nem szereztem pontot. A HRT-vel történt incidens előtt, egészen jól alakult a versenyünk, ezért így bosszantó volt elveszíteni a versenyünket. Elég meghatározó volt, hogy elveszítettem a rádiókapcsolatot a csapattal, mivel ilyen körülmények között nagyon nehéz tudni, hogy mi történik pontosan a pályán. Ezen a futamon döntő volt, az is, hogy mikor jövünk ki abroncsot cserélni. Mivel nem működött megfelelően a rádióm, így későn kaptam az üzeneteket, majd a végén már semmit nem hallottam a csapattól."

Maláj Nagydíj
A verseny végeredménye




Írta: Melcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése